Életünk napjai

2014.07.21. 23:07

Olyan rég írtam már, hogy most csak úgy összefoglalom gyorsan és hosszasan, hogy mi minden történt velünk az elmúlt pár hónapban, hogy én is fel tudjam venni a fonalat.

1. Nő
Egyrészt mint a gomba. Másfél hónap alatt 3 centit nőtt, úgyhogy már 80 centi magas, a lába meg 2 számmal lett nagyobb (21-es cipőt kellett neki venni). Másrészt meg annyira NŐ, hogy félelmetes. Illegeti magát, ha megdicsérjük, hogy milyen csinos, azonnal tükörbe kell nézni, ha felkerül a fejére egy kalap vagy napszemüveg, a hajába csat, a kezére karkötő (és minden karkötő). Egyelőre fogalmam sincs, hogy ezt hol tanulta. Mert hogy tőlem nem, az is biztos.

2. Dau-dau
Még mindig tart a kutyaszerelem, ha szóba kerül, hogy ki lakik Győrben, akkor kapásból közli, hogy Ma! (Mami) és rögtön utána pedig, hogy Aaaaattu! (Artúr) kis kérdezősködés után persze kiderül, hogy van azért Pa (Papi), Ta (Tamás) és Ata (Kata) is.

3. Beszél
Többnyire csak próbálkozik az utánzással, de határozottan felismerhetően. Csak felsorolásképpen, ezek mennek már fixen:
aannya - Anya (alap.)
aaaapa - Apa (de ezt olyan gyönyörű dallamossággal tudja mondani, hogy így nem is lehet visszaadni)
ma v. ma-me - Mami (az e az olyan i-szerű, de tisztán még elég ritkán sikerül)
pa v. pa-pe - Papi
aaaattu - Artúr (illetve szerintem ezt tulajdonképpen mindkét kutyára érti, csak ezt könnyebb kimondani, mint a Lizát)
ta - Tamás
ata - Kata (ezt néha elég nehéz megkülönböztetni az Artúrtól)
ette - Eszter (ezt fél nap alatt tanulta, meg, mikor az unokatesóm nálunk volt, és baromira élvezte, hogy tudja mondani)
ba - banán/bagoly
be - Batman
nyam-nyam - adj ennem, éhezem
nyá-nyá - nyuszi
dau-dau (+lihegés) - kutya
meow - cica
tú-tút - elefánt
zzzz - méhecske
ha-ha-ha - lovacska
bú - boci
áp-áp - kacsa
(morgás) - oroszlán
ba-ba - baba/babakocsi
ába - lába
nya - nyak
me/eme - szeme
ci-ci-ci - cici
hm - igen
oútó - autó
gyü - gyűrű
gyö - gyöngy
me/mi - cumi
bá -bácsi
né - néni
nne - inni
b - bicikli
ebé - ebéd (az első felismerhető szavainak egyike volt, jellemző)
abba - abba beülök (ülőke v. hinta)
nyááá - nyál
mé-mé - még!
me - meleg/nem
pa - csap
Egész szép hosszú lista azért. Egyébként amit még nem tud elmondani, azt is kifejezi valahogy, bármit, amit akar. Vegyél fel, gyere velem, satöbbi. Eldöntendő kérdésre fejrázással (nem) vagy hümmögéssel (igen) vagy hangos hümmögéssel (igen, nagyon) válaszol.

Plusz mindent megért. Told be a fiókot, dobd ki a kukába, pakold be a dobozba, mássz be a babakocsiba, rakd be a mosógépbe. (Azért aggódni nem kell, nem dolgoztatom agyon.)

4. Eszik
A pocak az első. A paradicsomos tészta (igazából bármilyen tészta) mindig csúszik, de tulajdonképpen a grízes tésztán kívül eddig nem tudtam neki olyat adni, amit ne evett volna meg. De néha azért még az én szemem is kikerekedik, amikor tolja befele a halat, az olívabogyót, a kékpenészes camambert-t, a májat, amikor kihalássza a kápit a rakott káposztából. Elképesztő ez a gyerek.

5. Mozog
Táncol, felmászik, lemászik, bemászik, kimászik, balettozik, szaladgál. Ma például azon kaptam, hogy felmászott a tévé elé, amíg főztem (ezt már mondjuk máskor is eljátszotta: szerettem volna nyugodtan vécézni, kiküldtem a fürdőből, hogy nézze meg a cicát a TV-ben, hát alaposan megnézte), a múltkor pedig sütőajtóba kapaszkodva és a sütő alatti fiók fogantyújára állva húzta fel magát, hogy megnézhesse, mi van a tűzhelyen (na erről a mutatványról villámgyorsan le is tiltottam).

6. Fogat növeszt
Gyakorlatilag folyamatosan, az ötödiket például totál véletlenül vettem észre, mikor bekentem a fogínyét egy másik készülődő fog miatt. Szerintem akkor már napok óta kint volt. Igen, ennyire nem látszik rajta a fogzás. Többnyire. Mert pár nappal ezelőtt meg egy jókora vérhólyag volt az ínyén, kicsit meg is ijedtem, amikor megláttam a konkrétan fekete dudort a szájában, de szépen felszívódott, miközben kijött a hatodik fogacska is. A hetedik napokon belül várható.
Csak a rend és a visszakövethetőség kedvéért, így nőttek ki eddig: 
- az alsó egyesek egyszerre jöttek, mikor Bori kábé 9,5 hónapos volt,
- egy héttel az első szülinapja után már csikorgatott is, érkezett a bal felső egyes,
- a negyedik fogacska, a jobb felső egyes 14 hósan bújt ki,
- a jobb felső négyes következett kábé 2 héttel később (erre bukkantam rá véletlenül),
- pár napja pedig (mondjuk 15,5 hónaposan) kint van a bal felső kettes is.
Ez így hat darab fog jelenleg, biztosan útban van még a bal felső négyes és ötös és a jobb alsó négyes vagy ötös. Mondom én, hogy folyamatosan növeszt.

 

Szóval jól vagyunk, zajlik az élet, Apa bal karja gipszben (csak egy kis biciklis affér, repedt egy csont, meg zúzódott néhány másik), én is jól vagyok, a fáradékonyságom kicsit javulni látszik, mióta nem szedem a fogamzásgátlót, egyébként meg kezdem belátni, hogy valószínűleg van egy kis megkésett szülés utáni depresszióm, semmi komoly, de teszünk ellene, szeptembertől drámapedagógiát fogok tanulni, ergó Bori bölcsis lesz heti néhány napra. Wait for it!

süti beállítások módosítása